Over ons

Hoe het allemaal begon

Het leek er wel op dat Xlent en Dirmacom voorbestemd waren om elkaar te ontmoeten. Een 6 tal jaren geleden was XLent op zoek naar een partner om samen EDI (elektronische verwerking van bestellingen en leveringen) communicatie met de leveranciers op te zetten. In deze zoektocht kwamen we terecht bij dé grote specialist Pranke in Duitsland. Die verwees ons door naar Dirmacom,  hun partner in België.  Dirmacom ontwikkelt software voor de schoenenbranche en de fashion in het algemeen.

Van het één kwam het ander. Siegfried en Dirk spraken af om elkaar eens te ontmoeten en de problematiek van de EDI verder te bespreken. Uit  het  eerste gesprek bleek algauw  dat beide firma’s   met dezelfde problematiek te maken hebben. Zij beschikken beiden over heel wat know how maar niet over de middelen en de mankracht om een nieuw softwarepakket te ontwikkelen binnen een redelijke termijn. Dit alles  samen met het verder te ontwikkelen en te ondersteunen van de huidige versies. Bijkomend knelpunt was dat de kennis bij beide bedrijven te veel steunde op een beperkt aantal personen. Dat maakt een bedrijf kwetsbaar. Door deze synergie is dat risico weggevallen.

Er was wel nog één grote uitdaging namelijk een nieuwe naam voor het pakket. Het moest iets zijn dat de lading dekt maar ook niet té specifiek. Uiteindelijk hebben we voor de naam midelco gekozen. dit is een samentrekking van “size and color”  ofwel mida del color in het Catalaans. Dit is toch waar alles rond draait in onze branche?

Momenteel werken  4 programmeurs/analysten aan de ontwikkeling van Midelco . Naast ons team werken we met  vaste partners die specialisten in hun eigen domein zijn. Deze verzorgen de installatie van servers en vpn toestellen of oplossingen in de ‘Cloud’.

In de eerste fase werden beide pakketten voorgesteld aan elkaar met een open geest en geen geheimen voor elkaar. Vervolgens werd een analyse gemaakt om de sterke punten van beide pakketten in de nieuwe versie te implementeren. De database structuur van het nieuwe pakket werd volledig opnieuw uitgewerkt en zo dynamisch gemaakt dat toekomstige wijzigingen geen probleem vormen. We hebben ook rekening gehouden met de wensen en toekomstige noden van onze klanten.

Onze software is schaalbaar en kan zowel gebruikt worden in een beginnende éénmanszaak als voor grotere bedrijven met meerdere filialen.

Deze gezamenlijke ontwikkeling van een nieuwe software is een zware financiële investering. Commercieel is dat niet zonder risico’s . Het vraagt immers een groot wederzijds vertrouwen. Het komt er op neer dat  concurrenten met open kaart moeten spelen en hun kennis aan elkaar doorgeven. Dat is niet evident.  Er mogen geen geheimen meer zijn voor elkaar. Gelukkig bleken Dirk en Siegfried al vanaf het eerste moment op dezelfde golflengte te zitten. En dit is in de loop der jaren alleen maar verbeterd.

Zowel Dirmacom als XLent Solutions zijn een referentie op de markt , dit zowel in Vlaanderen, Wallonië en Luxemburg. Zij hebben  vele mooie referenties in de schoenen en fashionbranche zoals van Loock, Carmi, Paris Londres, Caroline Biss, Ralet, Actuel Trading, Marie Claire en vele anderen.

Na de aankondiging van hun samenwerking op de 15verjaardag van Dirmacom, 2 jaar geleden is die voor het eerst voorgesteld aan de klanten van Dirmacom. Dit kon rekenen op een heel positief onthaal.  Ondertussen was het team begonnen aan het programmeren van dit nieuw pakket.

Veel van hun huidige klanten denken actief mee en testen ondertussen de Midelco beta versie. Die wordt begin 2016 officieel in de markt geplaatst.

KISS principe

Midelco zelf is ontworpen volgens het KISS principe: Keep ISimple, Stupid.

De POS of kassa is zeer intuïtief opgebouwd die enkel weergeeft wat je op dat moment nodig hebt. je kan direct van start gaan. Door de overzichtelijke opbouw word je naar de eindafrekening geleid.

In de Backoffice of het administratief gedeelte is alles voorzien naar het web toe:

  • Volledig artikelbeheer
  • Koppelingen van meerdere foto’s per artikel
  • Meertalig met detailinfo
  • Grensoverschrijdend
  • Volledige integratie van uw webwinkel

De basisstructuur van de website wordt reeds vastgelegd in de artikelfiche en gekoppeld aan uw webshop. Geen problemen meer met dubbele ingaven.

Transfers, klantenreservaties en stockoptimalisatie per filiaal zijn een noodzaak geworden.

Ook de kiosken staan aan de vooravond van een grote doorbraak. XLent en Dirmacom hebben een link ontwikkeld waarmee de klanten perfect voorgelicht kunnen worden.

Al eens gedacht aan een geïntegreerde tijdsregistratie?

Uw werkuren rechtstreeks gelinkt aan uw omzetten? Verlofaanvragen en zelfs de gegevens automatisch doorsturen naar uw sociaal secretariaat? Dit is allemaal mogelijk.

De technologie staat niet stil en brengt steeds wijzigingen op de markt. Klanten hebben een smartphone en maken dikwijls hun keuze van hun aankoop reeds op een tablet. Ze kopen hun product rechtstreeks op het web of plaatsen een reservering die ze dan ophalen in hun winkel naar keuze. Wie had dit 10 jaar geleden kunnen denken. Door deze digitale revolutie zal  de consument meer wensen dan een stenen winkel. XLent en Dirmacom zijn mee op deze trein  gesprongen en bieden dé oplossing aan voor onze klanten.

Sinds 1 december 2015 heeft XLent Solutions zijn bureaus in Nazareth opgezegd. U kunt ons nu samen vinden op het adres van Dirmacom in Puurs. Een  zevenkoppig team staat klaar om al uw vragen te beantwoorden.

Wij zijn klaar voor de toekomst, U ook?

Dirk Maes  en Siegfried Vos van Marken

Interesse in een samenwerking?

Neem dan snel contact met ons op. Dirmacom helpt u graag verder. 

Contacteer ons